2011. máj. 2.

Thomas Hardy: A zöldellő fa alatt

Történetünk egy erdőkkel körülvett idilli kis faluban, Mellstockban játszódik. A helyi közösség oszlopos tagja Reuben Dewy a fuvaros, akinek fia, Dick - ha a szóbeszédnek hinni lehet - rendkívül jóképűnek mondható és nyíltszívű, bár véleményem szerint kissé naiv fiú, udvarolni kezd a falusi közösségbe újonnan érkező gyönyörű szép Fancy tanárnőnek. Főhősnőnk szintén falubéli csak tanulmányai miatt hagyta el Mellstockot. De ugye egy ilyen kis helyen, ritka a szemrevaló fehérnép, gondolom én, mivel nemigen akadt méltó vetélytársa Fancynek, így ebből fakadóan a feltűnő szépség egyszerre több hódolóval is büszkélkedhet. Ott van például a képzett és elegáns lelkész, Arthur, valamint a gazdag birtokos, Mr. Shiner. Ő egyébként a lány apjának teljes támogatását is élvezi. Mindemellett a falu lelkészének, akit nemcsak Fancy szépsége, de az orgonajátéka is elvarázsolt, szándékában áll megszüntetni az egyházi kórus működését, akik mellesleg vonós hangszereken játszanak és határozottan ellenzik az orgona használatát a templomban. Így Fancy megjelenése nemcsak három férfi szívet dobogtat meg egyszerre, hanem még a falubéli férfikórus "lázadását" is előidézi. 

Azért a történet nem annyira csavaros és lendületes, mint azt a tartalma alapján várnánk vagy gondolnánk. Ellenben rendkívül jó leírást kapunk az angol vidéki életről és a falusi emberek szokásaikról. A karakterek élvezetesek voltak, a párbeszédek humorosak, főleg a fiatalok közt elhangzottak. Mégis az elején, míg a szereplők elfoglalták helyüket a történetben, néhol sikerült elbóbiskolnom. A regény szerkezetileg évszakokra oszlik, ez idő alatt dönti el Fancy, hogy ki lesz szíve választottja. Nem mondhatnám, hogy egy határozott vagy akár eléggé állhatatos hej de teremtés volt Fancy, inkább az idegesítőbbek közé sorolnám. Próbál taktikázni, nem tudja, hogy a szívére hallgasson vagy inkább az eszére. Én túl felszínes jellemnek éreztem, de azzal kapcsolatban, hogy kit választ a három hódoló közül, azért sikerült rám ijesztenie.:)
Nem is tudom, hogy inkább szerelmi történet vagy netán komédia e a mű. De talán úgy érzem, hogy mindkettő. Minden esetre a regény nem túl hosszú és elég szórakoztató ahhoz, hogy kellemes kikapcsolódást nyújtson néhány napos nyári délutánra.

A BBC képernyőre is álmodta a művet. Feltétlen megnézem!
Thomas Hardy legelső művei között szerepel A zöldellő fa alatt című regénye, amely számomra is az első könyv volt a szerzőtől. Bár már elég régóta ott porosodik a polcomon az Egy tiszta nő, és szintén régóta szemezgetek a Kék szempár c. könyvével is, mégis valahogy ez a könyve került először a kezembe, talán azért mert azt olvastam, hogy ezen még nem érződik a Hardyra jellemző pesszimizmus. De annak ellenére, hogy én inkább a vidám és romantikus történeteket szeretem jobban a többi regényére is sort kerítek majd.

Értékelés: 5/4

Kiadó: Lazi Kiadó
Eredeti cím: Under the Greenwood Tree
Fordította: Gebula Judit
Oldalszám: 211


6 megjegyzés:

  1. Jaj, nézd meg mindenképpen a filmet!!!! A BBC egy sokkal szerethetőbb Fancy-t álmodott meg! A film anno nagyon tetszett, ezért fogom elolvasni! Van benne egy olyan jelenet a végén, ami wááá :)

    VálaszTörlés
  2. Á, az egy tiszta nőt két éve vettem 500 Ft-ért, akkor el is kezdtem, de kb.: 150 oldallal a vége előtt feladtam, azóta is a polcon csücsül. Iszonyatosan nyavalygós az a regény, talán egy mazochista korszakomban majd előveszem :P, de úgy vettem észre, Thomas Hardy a nyavalygós hősnőket részesíti előnyben.

    VálaszTörlés
  3. Könyvmoly:Hát szerintem nekem jobban fog tetszeni a film az eddig látott képek alapján. Már le is adtam az igényt a férjemnél róla.

    Andiamo:Én is egy leértékelésen vettem az egy tiszta nő c. könyvét:)))) Nem is ismertem akkor még az írót és azt sem, hogy milyen stílusban ír. Mintha erről a könyvről azt olvastam volna, hogy elég depis. Hát igen, majd hangulat kell hozzá.:))

    VálaszTörlés
  4. Kinéztem magamnak a filmet és a könyvet is! Köszi!

    VálaszTörlés
  5. Ha elolvastad vagy esetleg megnézted majd várom a véleményed:)

    VálaszTörlés
  6. Kell ez a könyv. Ahogy Andiamo mondta, akkor lehet, hogy én mazochista vagyok!:D Majd meglátom mire jutok vele!:D

    VálaszTörlés